Категорії Аналітика Новини

Чи вирішить еАкциз всі проблеми на ринку тютюну та алкоголю?

Парламент підтримав у другому читанні та в цілому законопроєкт №8287, який передбачає запровадження електронної акцизної марки та створення цифрової системи простежуваності еАкциз. За проголосували 252 народні депутати.

“Щороку Україна втрачає мільярди гривень через тіньовий ринок тютюну та алкоголю. У 2022 році кожна п’ята пачка цигарок та кожна третя пляшка алкоголю продавалися нелегально. Несплата акцизного податку не лише завдає збитків, а й сприяє процвітанню корупції та контрабанди. Створення системи простежуваності еАкциз дозволить посилити контроль обігу тютюну й алкоголю та зекономити мільярди гривень, які підуть не на сірий ринок, а на оборону держави”, — зауважив Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України — Міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров.

Впровадження електронної системи еАкциз з використанням технології Track & Trace дозволить відстежувати маршрут усіх тютюнових та алкогольних виробів. Так держава отримуватиме повну інформацію про весь ланцюг постачання продукції та зможе аналізувати обсяги, які доходять до полиць магазинів. Однак це не вирішить проблем на ринку, адже є дві проблеми: споживачі самі обирають контрафактний товар, бо він майже вдвічі дешевший, а держава поки не взмозі контролювати величезні кількості сировини – тютюну для сигарет та спирту з заводів для алкоголю – тому підпільне виробництво буде продовжуватись.

Споживачі обирають контрафактний товар

Хоча впровадження електронної системи еАкциз з використанням технології Track & Trace дає змогу відстежувати маршрут усіх тютюнових та алкогольних виробів, вона сама по собі не розв’язує проблему контрафактного товару. Існує два основних фактори, що сприяють вибору споживачами контрафактних товарів.

По-перше, ціна є ключовим чинником. Контрафактні товари, як правило, продаються значно дешевше за легальні продукти. Споживачі, які прагнуть зекономити гроші, можуть бути схильні купувати контрафактний товар незважаючи на його якість або походження.

По-друге, свідомість і освіченість споживачів грають важливу роль. Деякі споживачі можуть не розуміти наслідків купівлі контрафактних товарів. Вони можуть не усвідомлювати можливих проблем для здоров’я, економічних збитків для легальних виробників, або фактів, що контрафактна торгівля може фінансувати злочинні угруповання.

Отже, хоча електронна система еАкциз може надавати повну інформацію про ланцюг постачання продукції, вона не змушує споживачів купувати лише легальний товар. Це питання потребує більш широкого підходу, який включатиме ефективні кампанії освіти, посилення контролю за контрафактною торгівлею та стримування попиту на нелегальні товари.

Підпільне виробництво

Другою проблемою є підпільне виробництво сировини, такої як тютюн для сигарет і спирт для алкоголю. Навіть якщо електронна система еАкциз дозволяє державі відстежувати легальний шлях постачання продукції, вона не розв’язує проблему нелегального виробництва сировини.

Підпільні виробники можуть оперувати в в будь-яких місцях або застосовувати хитрі методи, щоб уникнути контролю держави. Це може включати нелегальні плантації тютюну або підпільні алкогольні заводи, або, як часто буває, виробництва на легальної заводі частини продукції “наліво”. Ці нелегальні джерела сировини можуть постачати продукцію в легальні магазини, де продають з-під прилавка, таким чином обходячи систему Track & Trace.

Для боротьби з підпільним виробництвом сировини необхідно зосередитись на підвищенні рівня контролю та забезпеченні ефективного співробітництва між правоохоронними і митними органами, які часто “кришують” або закривають очі на такі оборудки.

Як перевірити акцизну марку через Дію

Кожен продукт матиме електронну акцизну марку, виражену двовимірним DataMatrix-кодом. Виробники та імпортери самостійно зможуть генерувати її в цифровій системі простежуваності еАкциз та наносити на кожну пляшку алкоголю чи пачку цигарок.

А споживачі зможуть пересвідчитися, що купують не контрафакт. Для цього треба просканувати електронну акцизну марку через застосунок Дія і звірити:

  • назву;
  • виробника;
  • місце виробництва;
  • магазин, де продається товар;
  • код маркування, який можна звірити з нанесеним на марку;
  • статус електронної акцизної марки.

Якщо будуть невідповідності, кожен зможе в один клік сповістити про це державу в Дії. Електронна акцизна марка та система простежуваності почнуть діяти в Україні вже з січня 2026 року.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *