Регіональне бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Європі нещодавно опублікувало звіт про політику мінімальних цін на алкогольну продукцію, включаючи мінімальну ціну за одиницю товару (MUP). Європейські країни можуть суттєво зменшити шкоду здоров’ю від продуктів і практик алкогольної промисловості, таких як продаж наддешевого алкоголю, запровадивши мінімальну цінову політику разом із оподаткуванням алкогольних напоїв. У новому звіті ВООЗ «Немає місця дешевому алкоголю: потенційна цінність мінімальної ціни для захисту життя» висвітлюються переваги, надається огляд найновіших доказів, що стоять за цією політикою, і пропонуються практичні міркування для країн.
Політика мінімальних цін на алкоголь, зокрема мінімальна ціна за одиницю товару (MUP), набула поширення в кількох європейських країнах та інших юрисдикціях по всьому світу, щоб допомогти вирішити проблеми, спричинені наддешевим алкоголем. Тому регіональне бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Європі опублікувало звіт про мінімальні ціни під назвою «Немає місця дешевому алкоголю: потенційна цінність мінімальних цін для захисту життя». Звіт спрямований на те, щоб поінформувати країни-члени, які, можливо, розглядають можливість впровадження політики MUP.
Політика мінімального ціноутворення
У звіті йдеться про різні політики мінімального ціноутворення, які діють у всьому світі, оскільки вони встановлюють мінімальну ціну за літр алкоголю, наприклад як у Шотландії, Уельсі та нещодавно в Ірландії.
Інші варіанти мінімальної ціни застосовуються за літр напою. Ці типи мінімальних цін діють у провінціях Канади, Словаччини та багатьох країнах колишнього СРСР. Вони часто націлені на певні продукти (найчастіше горілку чи інші алкогольні напої), іноді з різними ставками для торгівлі та поза торгівлею.
Європейська доповідь ВООЗ також містить низку заперечень або занепокоєнь щодо політики мінімальних цін. Однак існує мало доказів на підтримку цих заперечень. Загальна мінімальна цінова політика працює належним чином:
- Політика зменшує вживання алкоголю найбільш активними споживачами.
- Політика має обмежений вплив на тих, хто споживає алкоголь у менших кількостях.
- Ця політика має низькі негативні наслідки для бізнесу та можливу вигоду для економіки або взагалі не має таких наслідків.
- Ця політика не сприяє значному зростанню незаконного алкоголю.
- Політика мінімальних цін може збільшити витрати для бідніших домогосподарств, але ці домогосподарства бачать більше користі для здоров’я від такої політики.
- Мінімальна ціна може мати помірний негативний вплив на державні надходження від податку на алкоголь. Однак це може бути компенсовано нижчими вимогами до державних послуг.
Основні висновки
ВООЗ в Європі пояснює основні висновки звіту у форматі запитань і відповідей. Надаємо його нижче.
Наскільки погана ситуація зі споживанням алкоголю в Європі?
Алкоголь є провідним глобальним фактором ризику погіршення здоров’я та передчасної смертності та є причиною майже 1 мільйона смертей у Європейському регіоні ВООЗ щороку. У всьому світі цей регіон має найвищу частку смертей, спричинених вживанням алкоголю – близько 12% смертей чоловіків і 8% смертей жінок.
Розлади, пов’язані з вживанням алкоголю – лише верхівка айсберга. Переважна більшість смертей, пов’язаних із вживанням алкоголю, спричинені загальними причинами, такими як серцево-судинні та травні захворювання, рак і травми.
У нас уже є податки на алкоголь, але рівень вживання алкоголю все ще високий. Чому?
У всіх країнах Європейського регіону ВООЗ існує певна форма податку на алкоголь, але багато з них розроблені та не впроваджуються таким чином, щоб покращити здоров’я людей.
Наприклад, багато країн Європейського Союзу не стягують мита на вино. Переважна більшість країн не коригує свої податки на алкоголь з урахуванням інфляції, тобто алкоголь з часом дешевшає. Є також країни, які субсидують виробництво певних алкогольних напоїв, наприклад вина, що нівелює будь-який вплив вищих податків на їх доступність.
Вкрай важливо, щоб оподаткування алкоголю було розроблено та впроваджено таким чином, щоб захищати здоров’я, і це можна ще більше посилити політикою мінімального ціноутворення, яка виключає особливо дешеві форми алкоголю, які найбільше пов’язані з інтенсивним вживанням алкоголю.
За належного встановлення мінімальна цінова політика та оподаткування алкоголю є одними з найбільш ефективних і економічно ефективних заходів для зменшення споживання алкоголю та шкоди.
Що таке мінімальна цінова політика? Чи це ще один вид податку на алкоголь?
Ні. Оподаткування – це конкретна плата, що стягується з продажу алкогольної продукції, яка може ґрунтуватися на ціні, вмісті алкоголю чи об’ємі продукції та доходи від якої надходять безпосередньо уряду. У результаті оподаткування певною мірою впливає на ціну всієї алкогольної продукції.
Навпаки, мінімальна цінова політика встановлює фіксований рівень ціни, нижче якого не можна продавати фіксований обсяг алкоголю чи алкогольної продукції. Як наслідок, мінімальна ціна впливає лише на ціни дешевого алкоголю високої міцності, однак значна частина додаткового доходу, ймовірно, піде роздрібним торговцям і виробникам алкоголю. Оподаткування та мінімальне ціноутворення можна використовувати разом для розробки ефективної фіскальної політики, яка зменшить споживання алкоголю та шкоду, зберігаючи дохід для уряду.
Однією з найефективніших форм політики мінімального ціноутворення є мінімальна ціна за одиницю продукції. Цей підхід встановлює рівень, нижче якого фіксований обсяг алкоголю (наприклад, стандартний напій) не може бути проданий. Оскільки MUP пов’язаний із вмістом алкоголю в напої, він завжди буде вищим для міцніших напоїв, ніж для слабоалкогольних напоїв. Тому це найефективніший підхід до недорогого алкоголю високої міцності, який найбільше пов’язаний із високим рівнем шкоди від алкоголю.
Чому ви називаєте мінімальну ціну дуже ефективною? Чим саме?
Це знижує доступність особливо дешевих форм алкогольних напоїв і, як наслідок, спонукає споживачів і виробників віддавати перевагу алкогольній продукції з меншою міцністю. Це пояснюється тим, що, на відміну від оподаткування, мінімальна ціна впливає лише на ціни міцнішого та дешевого алкоголю.
Це особливо важливо для молодих людей і тих, хто зловживає алкоголем, особливо тих, хто належить до нижчих соціально-економічних груп, які найбільш вразливі до алкогольної шкоди.
Політика мінімального ціноутворення та МВП можуть ефективно націлити на цих споживачів алкоголю, зменшити їх загальне споживання та епізоди вживання великої кількості алкоголю, а отже, ризики для здоров’я, що призведе до покращення громадського здоров’я та зменшення нерівності у здоров’ї.
Чи є країни, які вже випробували заходи мінімального ціноутворення?
Ця політика продовжує використовуватися вкрай недостатньо в усьому світі та в Європейському регіоні ВООЗ.
З 53 держав-членів Європейського регіону ВООЗ лише 11 країн мають певну форму мінімальних цін на алкогольні напої (переважно на горілку та інші алкогольні напої). Лише чотири країни мають МЦ на всі алкогольні напої (Вірменія, Ірландія, Україна та Велика Британія – лише в Шотландії та Уельсі), в Україні МЦ поширюється лише на міцні алкогольні напої, останні МРЦ тут. Усі п’ять країн Євразійського економічного союзу (Вірменія, Білорусь, Казахстан, Киргизстан і Російська Федерація) мають мінімальну цінову політику на деякі алкогольні напої. Ірландія та Словаччина – єдині країни ЄС з мінімальними цінами на алкоголь.
Ви впевнені, що мінімальна цінова політика ефективна? Схоже, вони змусять споживачів алкоголю перейти на менш безпечні алкогольні напої та витрачати більше грошей на алкоголь.
Останні дані показують, що це неправда.
Більше домогосподарств із нижчим рівнем доходу та більшими споживачами алкоголю зменшили споживання алкоголю та отримали переваги для здоров’я після запровадження мінімальних тарифів або інших мінімальних цін. Було дуже мало доказів, які б підтверджували занепокоєння щодо того, що люди, які зловживають алкоголем, у значній кількості переходять на заборонений алкоголь або алкоголь, що не вживає напої, або на заборонені наркотики, де введено мінімальні ціни.
Але невже залежні люди не змінять свою поведінку, якщо ввести мінімальну ціну?
Важливо визнати, що більшість дуже зловживаючих алкоголем не залежать від алкоголю, і є переконливі докази того, що вони зменшать споживання алкоголю, коли алкоголь подорожчає.
Для людей з алкогольною залежністю, які є дуже різноманітною групою населення з багатьма складними потребами, мінімальна ціна може мати позитивний вплив для одних і негативний для інших. Дані свідчать про те, що ці негативні наслідки не є широко поширеними, однак політику мінімального ціноутворення слід запровадити як частину комплексного пакету політичних заходів, а додаткова підтримка та послуги на рівні систем охорони здоров’я та громад (наприклад, надання високоякісних послуг з лікування алкоголю) для залежних споживачів алкоголю є важливими разом із запровадженням політики мінімальних цін.
Політика мінімальних цін явно зашкодить бізнесу та економіці. Що ви скажете про це?
Це також неправда – зрозуміло, що довгострокові економічні вигоди (наприклад, через зменшення шкоди від алкоголю) значно переважають будь-які короткострокові негативні наслідки. Дійсно, існує дуже мало доказів будь-яких негативних впливів на економіку в разі запровадження мінімальних цін.
У новому звіті ВООЗ аналізуються шість найпоширеніших заперечень проти мінімальних цін. Вони дуже схожі на заперечення, які використовуються проти підвищення податків на алкоголь, і докази показують, що більшість із них не витримують перевірки фактів.
Підтвердження мінімальної ціни
Доктор Авек Бхаттачарія, головний економіст Фонду соціального ринку, який брав участь у підготовці звіту ВООЗ у Європі про мінімальні ціни, пояснює зміст звіту на основі доказів:
- Непрямі докази, які підтверджують основоположну теорію мінімальної ціни. Зменшення доступності алкоголю зменшує споживання та шкоду. Існує велика кількість досліджень щодо цього факту, взятих здебільшого на основі досліджень змін податків на алкоголь.
- Докази досліджень імітаційного моделювання, які поєднують наведені вище непрямі докази з іншими даними для оцінки впливу мінімальної ціни. Наприклад, аналіз Шеффілдської моделі алкогольної політики.
- Дослідження прямої оцінки, які аналізують політику мінімальних цін у реальному світі. В основному вони прийшли з Канади та Шотландії, хоча дані з інших місць були обнадійливими.