Останнім часом багато розмов про захист українського авто виробництва. Більше того, керівництво держави вже прийняло і спецмита і утилізаційний збір, що покликані зробити імпортні авто дорожчими, і, відповідно, збільшити виробництво авто в Україні. Однак чи є в Україні автовиробники, що виробляють дійсно українські авто?
Взагалі-то, великий автовиробник у нас один – ЗАЗ. Але які авто він виробляє? Модельний ряд Зазу складають: ЗАЗ VIDA, ЗАЗ Forza, ЗАЗ Lanos, ЗАЗ Sens, ЗАЗ Lanos пікап. Яке з цих авто є дійсно українським?
Останнім дійсно українським авто була Таврія. Хетчбек „Таврія” ЗАЗ-1102 і універсал „Дана” ЗАЗ-1105 на мою думку, найкрасивіша з Таврій випускали до 1997 року, седан „Славуту” ЗАЗ-1103 і „Пікап” ЗАЗ-11055 до 2011. Доречі, ціна на ці авто була відверто низькою відчуйте різницю з теперішніми цінами:
– станом на 20.07.2006 року ціна ЗАЗ-1102 починалась від 22 649 грн. (4484 $)
– станом на червень 2010 року базова версія Славути коштувала 37 440 гривень (4732 $)
Що ж натомість пропонують нам зараз?
ЗАЗ VIDA, вона ж Chevrolet Aveo в кузові T250 – розроблене корейцями авто, з їхніми ж або китайськими двигунами. Планувалось довести кількість українських комплектуючих до 51%, але по факту Заз відрізняється логотипами, шильдиками, ковпаками коліс і шинами, рульовим колесом, вихлопною системою, блоком управління двигуна, біднішою комплектацією. Також на Зазі відбувається штамповка і фарбування металу невідомого походження.
ЗАЗ Forza, вона ж Chery A-13 – китайське авто, яке складалось викрутками в Україні. Аналогічно, з часом планувалось довести кількість українських комплектуючих до 51%, що, можливо, й зроблено вищезгаданим методом.
ЗАЗ Lanos – він же Daewoo Lanos/ Chevrolet Lanos/ Doninvest Assol – корейське авто, створене в 1997 році, яке у всьому цивілізованому світі зняли з виробництва повністю випускають в Україні, на вибір з китайсько-корейсько-румунськими двигунами.
ЗАЗ Сенс – теж ж саме, що й Lanos, але з українським двигуном і проблемною кпп.
ЗАЗ Lanos пікап – теж ж саме, що й Lanos, але з привареною ззаду будкою замість салону.
Тобто, фактично зараз немає ЖОДНОЇ повністю української моделі. Крім того, всі Зази знаходяться приблизно в одній ціновій категорії, що неефективно.
Яким міг би бути модельний ряд ЗАЗу: бізнес-ідея
Клас A
Оновлений ЗАЗ-965 – чудова ідея, перспективність якої підтверджує успіх Fiat 500. Можна використати базу VIDA хетчбек і допрацьовані МемЗівські малооб’ємні двигуни. Ціна – від 60000
Клас B
Оновлена Таврія (ЗАЗ-1106) на базі VIDA/Forza або Таврії 1, з кузовами хетчбек і седан.
Ціна – від 50000
Клас C
Оновлений Lanos (Lanos M) на базі VIDA/Lanos 1. Повноцінний просторий автомобіль C-класу, який би міг конкурувати із існуючими лідерами. Кузови хетчбек, седан, універсал (Дана).
Ціна – від 70000
Пікап
Повністю оновлений ЗАЗ Lanos пікап на існуючій платформі (для конкуренції з Kangoo). Випуск моделі як із повноцінним салоном, так і в грузовому варіанті.
Ціна – від 70000
Після старту основних моделей варто перейти до освоєння нових класів.
Спорткар/кабріолет
Оновлений ЗАЗ-968М (ЗАЗ-1104, ЗАЗ-110260, НАМИ-0290) в двох модифікаціях – купе та кабріолет.
Мінівен/фургон
Suv
на базі Луаз (ЗАЗ-971) або існуючій (як Golf Country)
Клас D
Розробка повністю нового авто представницького класу на модернізованій платформі.
Вартість оснащення та опцій
Чи варто говорити, що популярність авто багато в чому залежить від комплектації? Давайте проаналізуємо по існуючих автомобілях, які опції вже є в Зазу і по якій ціні.
Додаткове обладнання | Ціна, грн |
Гідропідсилювач керма | 2200 |
2 подушки безпеки | 3000 |
Кондиціонер |
3800 |
Передні електросклопідіймачі | |
Центральный замок | |
Дзеркала з підігрівом та електрорегулюванням | ~1800 |
Легкосплавні диски | ~2000 |
ABS+EBD |
~4000 |
Підігрів передніх сидінь | |
Аудіосистема з USB та MP3 | |
Задній парктронік |
4100 |
Легкосплавні диски | |
6 динаміків | |
Разом | 20900 |
Загалом непоганий список. При такій комплектації Таврія могла б коштувати ~43549 грн., а Славута – ~58340 грн. – надзвичайно приваблива пропозиція могла б бути.
Чому немає тих же Ланосів чи VID в такій комплектації теж питання…
Скільки це все коштує?
За словами віце-президента УкрАвто Олег Папашева, розробка конструкції нового авто буде коштувати близько $ 100 млн. Крім того, потрібно $ 1,5-2 млрд., щоб організувати виробництво цього авто, створити верстати і технологічні лінії.
Також він зазначає, що за право випускати Chery в Україні китайцям не платили, а всі витрати ЗАЗу – це організація виробництва.
А почесний президент корпорації «УкрАВТО» Таріел Васадзе заявив, що інвестиції в проект « ЗАЗ Forza » склали до 30 млн доларів, причому половину заплатили китайці.
Таким чином, виходячи з вищенаведених цифр робимо висновок, що Заз потенційно може розробити нову модель всього за 130 млн. доларів, а не за 2 млрд., але цього не робить ніби-то з фінансових причин.
В цьому контексті згадується історія з закупівлею МВС Тойот (а не Зазів), загальною вартістю 34 млн. дол….
Скільки заробляє автовиробник на кожному випущеному автомобілі
Вчені із німецького Center Automotive Research – CAR – при університеті Дуйсбурга-Ессена підрахували, скільки кожен виробник отримує доходу на кожному проданому авто. Зокрема, Тойота – 1,8 тис євро, Хюндай-КІА – 1 тис євро, Фольксфаген – 629 євро, Форд – 600 євро.
Скільки заробляє Заз з кожного авто – невідомо (які ваші припущення?). Лише відомо, що за офіційними даними, Зазом у 2012 році вироблено 42,7 тис. одиниць т/з. За 2012 рік „Заз” відзвітував про прибуток в 448 тис. грн.. Для найбільшого виробника в країні – це смішна сума. Власник Зазу, корпорація Укравто, у 2012 році отримала чистий прибуток за міжнародними стандартами фінансової звітності у розмірі 182 млн. грн.
Але наскільки реальними є такі цифри, адже загальновідомо, що показувати прибутковість в нашій країні зовсім не вигідно…