Кожного разу, приїжджаючи на АЗС, для того щоб заправити свій автомобіль пальним, автовласник в Україні стикається з черговим ціновим шоком – адже ціна на бензин, дизель та газ постійно зростає і лише у рідкісні періоди дещо знижується. Давайте спробуємо розібратися чому так відбувається.
Багато хто з водіїв звинувачує високі акцизи та податки. Однак, за інформацією «Ціни держави», акцизний податок на пальне в Україні є значно нижчим, ніж в країнах ЄС. Так, частка податків (акцизу та ПДВ) у структурі ціни бензину в Україні становить лише 35%, а у середньому по країнах ЄС – 60%.
Високі податки і акцизи
Все ж акциз займає велику частку кінцевої вартості палива. За інформацією espreso.tv, за дивним збігом обставин він визначений не в національній валюті, а в євро. Таким чином зміна курсу гривні напряму впливає на зростання кінцевої вартості пального. Екс-президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук вважає, що саме цей фактор найбільше впливає на формування цін. Експерт обурюється: “Я не знаю жодної країни, де би акцизний податок нараховувався у валюті сусідньої країни. У нас же розмитнення йде за контрактною ціною в доларах, тоді перемножується на курс національного банку до євро, потім на все це нараховують ПДВ, і маємо вихідну ціну, а потім дивуємося, звідки така ціна”.
Тож якби акциз призначався у гривні, у нас не було б такої великої і швидкої залежності від курсу. Натомість одні з найактивніших опонентів податків – громадська організація «АвтоЄвроСила» пропонують окрім зміни валюти акцизу ще й варіанти стримування коливань. Приміром, коли ціна на нафту підвищується, акциз автоматично має зменшуватися і навпаки, таким чином створюючи можливість мати сталі ціни на АЗС.
Натомість деякі експерти вважають, що податки на пальне в Україні, у порівнянні з Європою, невисокі. Особливо це стосується дизельного палива – якщо у нас 139 євро за тисячу літрів, то в Європі цифра сягає 900-1000 євро за тисячу літрів. Стосовно динаміки росту вартості пального в Україні за останні 10 років, то подібні ціни на бензин у євро спостерігалися у 2007-2008 роках, тоді вартість сягала 1 євро 40 центів за літр, тобто нині це було б майже 40 гривень. На початку 2014-го бензин коштував 11 гривень, що відповідає приблизно 1 долару 37 центів, на сьогодні це теж майже 40 гривень за літр.
Які складові ціни на бензин (А-95)

Якими ж факторами тоді обумовлений ріст?
Зростання ціни на паливо зумовлене подорожчанням нафти та зниження курсу гривні. Ріст закупівельної ціни на нафтопродукти на 1% спричиняє зростання ціни 1 літра на 10 коп, а зниження курсу національної валюти на 1 грн веде подорожчання 1 літра пального на 70 – 80 коп.
Не секрет, що більшу частину пального Україна імпортує. Розраховуємось за бензин ми валютою, тому роздрібні ціни на пальне є дуже чутливими до зміни курсу гривні. При цьому зміцнення курсу гривні не веде до швидкого здешевлення пального. Також слід врахувати, що частина податків на пальне , а саме акцизний податок з імпорту, зафіксований в євро. З 1 літра бензину А 95 ми сплачуємо 0.213 євро імпортного акцизу.
Чому нафта дешевшає, а бензин дорожчає?
Починаючи з середини серпня ціна на нафту на світових ринках виросла на 15%. В свою чергу, починаючи з середини липня, гривня подешевшала відносно долара та євро приблизно на 7% ( приблизно +2 грн). Ці дві тенденції – подорожчання нафти та зниження курсу гривні і спричинили зростання ціни на паливо.
В більшості випадків, після подешевшання нафти, пальне не знижується в ціні. Це зумовлено тим, що на його ціну впливають ще ряд факторів. Загальновідомо, що у «багатій Америці» бензин дешевший за український, тож із чого складається його ціна в Україні та інших країнах? І, може, все ж таки так станеться, що вона впаде? Відповіді на ці запитання у відео нижче:
Українська нафта і пальне з неї
Майже весь український бензин виробляють з імпортної нафти. Як пояснює Сергій Куюн, самої української нафти занадто мало для забезпечення наших внутрішніх потреб і продають її за загальносвітовими цінами: “Якщо з української нафти, то її, по-перше, на 5 днів споживання, по-друге, її продають з прив’язкою до зовнішнього котирування. Нафта зросла за місяць з 75 до 85 дол. За барель. Два місяці тому вона коштувала 72 дол. Чи можемо вплинути на зовнішні ціни?”
У мереж АЗС надприбутки через націнку
Частка націнки АЗС в структурі ціни палива є відносно незначною та стабільною. За різними оцінками вона становить від 7 до 14% в залежності бренду. Також до 5-6% становлять логістичні витрати. Значно більшу частку займають податки – 35 %, та власне закупівельна ціна бензину – 47%. Саме ці два компоненти напряму залежать від курсу гривні.
Куюн стверджує, що прибуток українських АЗС знаходиться в межах 5-10% або 2-4 грн/л. Й вплинути на легальних гравців практично неможливо: “Ніякий Кабмін або Антимонопольний комітет не змусить бізнес знизити націнку, тим більше що радикально на кінцевій ціні це знову-таки не позначиться. Або буде ринкова ціна або палива не буде.”
Чому ціни на пальне важливі
Зростання палива в ціні тягне за собою цілий ряд наслідків. В першу чергу, це здорожчання вартості перевезень. І тут мова не тільки про перевезення пасажирські та автомобільні, а і грузові. Кожен товар, що продається в Україні, в тому числі і продукти харчування, має в собі закладену логістичну складову, тому кожне зростання буде піднімати ціни на внутрішньому ринку. А це негативно впливає на економіку держави і може призвести до підвищення інфляції.
Як зекономити
Часто на АЗС проводяться акції та існують програми лояльності – радимо вам ними користуватися. Також можете спробувати використання спеціальних додатків для смартфону: часто вони дозволяють зекономити до 3-4 грн. на літрі від ціни на стеллі брендової заправки.