Митні органи як один з секторів системи державного управління, беручи участь у регулюванні ЗЕД, сприяють найоптимальнішому руху товарів і послуг між Україною та іншими країнами, забезпечують вирішення економічних, політичних, соціальних й інших проблем. Виконувати ці та інші функції митні органи уповноважені Митним кодексом України, Законом України «Про Єдиний митний тариф» та іншими нормативно-правовими актами.
Правоохоронна діяльність митних органів України здійснюється в сфері реалізації фактично всіх функцій, покладених на митні органи. Відповідно до положень основних законодавчих актів, щ0 стосуються митної справи, митні органи в межах своєї компетенції забезпечують економічну безпеку України, яка є економічною основою державного суверенітету, захищають економічні інтереси громадян, установ, організацій, підприємств і держави, беруть участь у розробці митної політики і заходів економічної політики відносно вантажів, що переміщаються через митний кордон, ведуть боротьбу з контрабандою, порушеннями митних правил і податкового законодавства в процесі здійснення переміщення товарів через митний кордон, не допускають і припиняють незаконне переміщення через кордон наркотичних засобів, предметів художнього, історичного, літературного, археологічного надбання народу, видів тварин і рослин, що знаходяться під загрозою зникнення та інших подібних товарів (виробів), сприяють боротьбі з міжнародним тероризмом тощо.
Правоохоронна діяльність митних органів здійснюється в різних формах:
- адміністративно-правовій;
- адміністративно-процесуальній;
- кримінально-правовій;
- кримінально-процесуальній;
- оперативно-пошуковій.
Ці форми діяльності тісно пов’язані між собою, доповнюють одна одну і є засобами досягнення цілей, поставлених перед митними органами.
Адміністративно-правова форма правоохоронної діяльності митних органів виявляється у виявленні ознак або фактів адміністративних порушень і порушень кримінального, митного, валютного, податкового та інших видів законодавства, шляхом здійснення митного оформлення, митного і валютного контролю, підтримання контактів з іншими державними органами.
Адміністративно-процесуальна форма правоохоронної діяльності митних органів полягає в здійсненні адміністративно-процесуальних дій, які мають на меті перевірку виявлених фактів відхилення від адміністративно-правових норм і митних правил, а також виявлення причетних до цих порушень осіб і визначення міри відповідальності цих осіб за скоєні порушення, прийняття заходів для попередження або зменшення збитків, нанесених державі в результаті протиправних дій.
Кримінально-процесуальна форма правоохоронної діяльності митних органів як органів дізнання проявляється в їх діях, спрямованих на порушення кримінальних справ за фактами або ознаками кримінальних злочинів, боротьба з якими віднесена до компетенції митних органів, наприклад контрабанда товарів, порушення митних правил. До таких дій належать провадження дізнання по справах правопорушень, участь у слідчих діях за дорученням певних органів попереднього слідства.
Оперативно-пошукова робота митних органів є однією з форм їх діяльності, яка поєднує елементи кримінальної (правоохоронної) та спеціальної (розвідувальної, пошукової) діяльності. Ця форма діяльності покликана забезпечити підвищення ефективності митного контролю, виявлення ознак і фактів підготовки до скоєння злочинів і порушень митних правил, виявлення причетних до цих правопорушень осіб, з’ясування причин та умов, що сприяють здійсненню таких правопорушень, а також попередити нанесення збитків державі.
Норми права
Мета діяльності митних органів полягає в забезпеченні дотримання, використання, виконання, застосування норм державного, цивільного, адміністративного митного та інших галузей права в сфері діяльності цих органів.
Дотримання норми права означає дотримання суб’єктами права, посадовими особами митних органів і учасниками ЗЕД положень правових норм, утримування від дій, заборонених нормами різних галузей права.
Використання правових норм у сфері діяльності митних органів означає здійснення суб’єктами правовідносин, посадовими особами митних органів та учасниками ЗЕД своїх прав, передбачених цими нормами, наприклад, реалізація права учасників ЗЕД на отримання необхідної інформації з питань митного оформлення вантажів, консультацій тощо.
Виконання правових норм означає дії посадової особи, фізичної або юридичної особи з метою виконати покладені на них правовими нормами обов’язки.
Застосування норм права – це владні, регулюючі дії державних органів, у тому числі митних органів, посадових осіб з метою і впровадженням положень цих правових норм у практику діяльності Учасників зовнішньоекономічних відносин.
Норми права мають два аспекти:
- регулятивні норми права, що регулюють позитивну, право-слухняну поведінку учасників (суб’єктів) правових відносин;
- правоохоронні норми, що регулюють правопорушення, поведінку та дії людей, що порушують норми чинного законодавства.
Головна функція норм права – виражати, визначати і захищати інтереси держави, суспільства та особистості.
Митні органи виконують ряд функцій:
- організації, впорядкування діяльності суб’єктів у зовнішньоекономічній сфері;
- державного управління;
- контролю за дотриманням, використанням, виконанням і застосуванням правових норм вищезгаданих правових актів.
Охорона права полягає в захисті позитивних правових і неправових дій учасників ЗЕД і посадових осіб митних органів, а також в усуненні та запобіганні шкідливим і небезпечним для особи, суспільства, держави відносинам у сфері митної справи.
Для забезпечення такої діяльності митних органів у нормах права передбачені:
- заборона здійснення протиправних дій або бездіяльності;
- санкції за порушення цих заборон;
- застосування на практиці цих санкцій митними органами.
Контрабанда
Контрабанда є одним зі злочинів, які мають підвищену суспільну небезпеку, оскільки посягають на встановлений порядок переміщення через митний кордон України матеріальних цінностей і можуть завдавати збитків економіці держави. її культурній спадщині, сприяти розширенню тіньового сектору економіки, а в окремих випадках поєднуватися із вчиненням інших тяжких злочинів.
Контрабанда – це незаконне переміщення через митний кордон України, поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю валютних цінностей у великих розмірах, історичних та культурних цінностей, наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, отруйних, сильнодіючих, радіоактивних або вибухових речовин, зброї та боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї та бойових припасів до неї), вибухових пристроїв, військового озброєння та майна, матеріалів та обладнання до зброї масового знищення (ураження), а також контрабанда стратегічно важливих сировинних товарів (матеріалів), щодо яких встановлено відповідні правила вивезення за межі України, та ті самі дії, вчинені організованою групою. Злочином є незакінчена контрабанда, тобто дії особи, пов’язані з підготовкою до контрабанди.
Отже, правоохоронна діяльність митних органів є специфічним різновидом державної діяльності, проявом внутрішніх і зовнішніх функцій держави в сфері митних правопорушень.